6.3.2022

Röttelötyyppinen ihminen

 Katselin huvikseen oikotieltä vanhoja asuntoja. Sellaisia joiden  rakennusvuosi on 1700-1910. Paljon  Helsinkiläisiä "miljoonalukaaleja." Rempattu viimeisen päälle kaikkia herkkuja myöten. Mikään ei paljasta huoneiston ikää  kun kaikki on niin uutta. Yhden  huoneiston löysin jossa oli tosi  koristeelliset takat, oven ja ikkunankarmit, sekä kattomaalauksia. Ai että silmä lepäsi ^_^. Mä sanon sitä venäläistyyppiseksi krumeluuriksi, vaikka se ehkä enemmänkin on sen ajan  rakennustyyliä. Makunsa kullakin, mutta itse en välitä siitä että kaikki yksityiskohdat poistetaan vanhasta jos rempataan. Eikä kaiken tarvitse olla valkoista, harmaata ja mustaa. Onhan se toki ajatonta, mutta tylsää.

Sitten mä mietin, että näitä mainostetaan helpolla asumisella. Helppo asuminen kuulostaa tylsistymiseltä. Lattialämmitys, poreamme, kaikki herkut jotka toimivat napista painamalla. Kyllähän se normi kerrostalo  ja kaupunkiasuminenkin on helppoa. Siks käydään salilla ja urheilemassa, kun eläminen on helppoa. On aikaa siihen. Ymmärsin miksi urheilu ja huhkiminen muuten vain ei motivoi mua pätkääkään. Koska muuten vain. Mulle sillä hikoilulla pitää olla päämäärä, se että näyttäs hyvältä ei riitä, enkä mä saa urheilusta mielihyvää, eikä se ole kivaa. Mun päähän ei mahdu miksi pitää rasittaa itseään  fyysisesti ihan muuten vain jos se tuntuu pahalta.

Mulle toimii huhkiminen arjen tasolla paremmin. Olen sellainen röttelötyyppinen ihminen. Hirsimökki  jossa puulattia. Ei mitään herkkuja. Puutöitä jotta mökki lämpiää, puutöitä varastoon talvea varten. Lumityöt, sähköt saa olla, vesijohto ehkä. Mielellään keskellä ei mitään.

Mä  en edes käsitä miks olen vuosia asunut kerrostalossa tylsistyttämässä itseäni. Pidän siitä että arjessa on ruumillisia töitä. Teini-ikäisenä se ei kyllä tuntunut kauhean hohdokkaalta.

Kesällä puutyösavotat, talvea kohti mennessä koulun jälkeen puiden kantaminen ja kahden uunin lämmittäminen jotta huoneessani+salin puolella ei olisi 13 astetta. Joskus keittiön vesijohto jäätyi ensimmäisillä pakkasilla joulukuussa ja vettä sai vasta keväällä. Sitä en muista miten pyykkihuolto  järjestyi kun pesuhuoneen vesijohto oli sama kuin seinän takana keittiössä. Suihkua ja sisävessaa ei ollut. Sauna lämpesi puilla ja oli alapihalla. Veden sai piiitkän letkun kautta yläpihan kaivolta saunalle. Jos letkuun jäi vettä sekin jäätyi talvella. Letku kerälle ja sulamaan sisälle. Sellaista oli arki omakotitalossa jota ei ollut rempattu  kuin pintaremontilla. Vesi tuli sentään sisälle hanasta ja oli sähköt. Mutta ei lämmitystä muuta kuin puilla tai sähköllä. Kaipaan sitä tekemistä. Mutta mä en kaipaa omakotitalon asumiskustannuksia. Saiskohan jostain vuokrattua talon halvalla , jossa ei ole herkkuja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hei kuka vei verhot?

Sumuverho on poissa, se päänsisäinen. Tai siis tavallaan on. Muuton jälkeen sain energiaa jota odotin pitkään. Ihan omituista. Joko kevät el...