10.1.2022

Kissa-asiaa

Kun olin lapsi ja nuori meillä oli parhaimmillaan kahdeksan kissaa. Kun muutimme omakotitaloon Vierumäelle niin kissoja oli edelleen useita. Ulkoilivat vapaasti koska niin oli ollut tapana. Kissoja katosi ja jostain syystä auton alle jääneen lemmikin löytäminen lankesi aina minulle. Kolme jäi auton alle, kolme katosi. Yksi kadonnut lähti reissuun ja löysi uuden kodin. En usko että lähialueella kuljeksi kahta hopeanmustaa isoa kollia. Oli sattumaa että kuulimme asiasta uudelta omistajalta. Hänen luokseen oli tullut iso hopeanmusta kolli ja jäänyt asumaan. Äiti ei hennonnut sanoa että kyseessä oli meidän kissamme joka katosi. Mä en käsitä miksei niitä kadonneita koskaan koitettu etsiä? En itsekään osannut ajatella asiaa. Mutta yksi asia meni oikein, kaikki kissat olivat leikattuja joten ainakaan ne eivät lisääntyneet holtittomasti.Viimeisin kadonneista oli Lissu. Puoli vuotta kadoksissa ja vasta siinä vaiheessa ilmoitus vietiin Salen seinälle. Tärppäsi heti. Seuraavat kymmenen vuotta Lissu asui minun luonani kuolemaansa asti. Olen aika varma että kadonneiden ja kuolleiden kohtalot ovat vaikuttaneet asenteeseeni mitä tulee kissojen vapaaseen ulkoiluun.

Polku kissanomistajana ei ole ollut auvoisaa, koska olen ollut tietämätön monistakin jutuista mitä tulee kissan sairasteluun. Ulkoiluasia meni kyllä jakeluun. Mä en henkilökohtaisesti hyväksy kissan vapaata ulkoilua, ei ne muutkaan lemmikit saa ulkoilla vapaasti. Osa vapaasti ulkoilevista kissoista loukutetaan toistuvasti ja siitä huolimatta omistaja päästää kissan taas ulos, kun nouto eläintalolta kotiin on tehty. Sitten kun kissa katoaa lopullisesti reissullaan, otetaan uusi ja jatketaan samaa toimintaa. Kissa ei katoa reissulla jos sitä ei päästä ulos vapaasti. Sitäpaitsi kissa on lemmikkieläin, eikä kuulu Suomen luontoon. Kuten eivät lemmikkikanit tai marsutkaan.

Miltä se kuulostaisi että päästän koirani aamulla ovesta ulkoilemaan. Tulee sitten kaapimaan jossain vaiheessa ovea kun haluaa sisään. (huom. ei ole oikeasti koiraa).

Mä jotenkin toivoisin että  niiltä ihmisiltä, joilta on toistuvasti lemmikki "kadoksissa" tai loukutettuna vapaan ulkoilun vuoksi, otettaisi ne eläimet pois. Maaseudulla jossa kissa yleensä vapaasti ulkoilee,  on varmasti lääniä rakentaa vaikka millaisia tarhoja. Tämä on maailmassa yksi epäkohta joka jää mun pään sisällä kiertämään kehää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hei kuka vei verhot?

Sumuverho on poissa, se päänsisäinen. Tai siis tavallaan on. Muuton jälkeen sain energiaa jota odotin pitkään. Ihan omituista. Joko kevät el...